Adidas i Nike walczą o czołowe piłkarskie kluby. W sezonie 2020/21 przeznaczą, bagatela, 679 milionów euro
Autor Aleksy Kiełbasa - 24 Września 2020
Adidas i Nike to dwaj najwięksi dostawcy piłkarskich strojów w futbolu na najwyższym poziomie. Ich klientami są m.in. odpowiednio Manchester United i Real Madryt oraz FC Barcelona i PSG. Oba koncerny przeznaczają ogromne sumy na sponsorowanie największych ekip. Mówi się o kwotach 679 milionów euro w obecnym sezonie. Do gry stara się za to wrócić Puma, która w ostatnim czasie zanotowała wzrost.
Niemiecki producent Adidas ma pod swoimi skrzydłami 13 największych klubów 5 najbardziej liczących się lig. Bez wątpienia ich najważniejszymi klientami są Manchester United i Real Madryt. Jeśli chodzi Nike, to Amerykanie współpracują z 16 zespołami w 5 najmocniejszych ligach Europy. W ich przypadku najistotniejsi są: FC Barcelona, Chelsea oraz PSG. Coraz szerzej łokciami zaczyna się za to rozpychać powracająca Puma. Ile największe koncern odzieży sportowej przeznaczają na sponsoring drużyn?
Adidas wydaje krocie na sponsoring
Adidas jest liderem jeśli chodzi o wydatki na sponsorowanie piłkarskich klubów. Niemcy najwięcej środków przeznaczają na współpracę z Realem Madryt. Firma przelewa Królewskim rocznie 120 milionów euro, co stanowi 30% rocznych jej wydatków w tym zakresie. Dalej plasują się: Manchester United – 94 miliony, Bayern Monachium – 60 milionów, Arsenal – 66 milionów i Juventus – 51 milionów. To nieco więcej niż wydaje Nike.
Nike również sięga głęboko do kieszeni
Amerykanie również nie szczędzą środków na sponsorowanie swoich największych klientów. Nike za współpracę płaci najwięcej rzecz jasna największemu rywalowi Realu, czyli FC Barcelonie. Katalończycy otrzymują od niej 105 milionów euro rocznie. Wraz z początkiem tego sezonu do grona klientów amerykańskiego koncernu dołączył Liverpool, któremu wypłacana jest kwota 82 milionów euro. Na dalszych miejscach znajdują się Chelsea – 76 milionów, PSG – 50 milionów i Atletico Madryt – 14 milionów euro.
Adidas i Nike niedoścignione. Odradza się za to Puma
W sumie zarówno Adidas jak i Nike mogą wydać na kontrakty sponsorskie z największymi klubami Europy w obecnym zesonie 679 milionów euro. Inwestycje tych firm to 68% całego sponsoringu technicznego w Bundeslidze, La Lige, Ligue 1 oraz Serie A. Firma KPMG podała, że będzie on łącznie kosztował w najbliższym sezonie oba koncerny około 900 milionów euro.
Jednak konkurencja nie śpi. W ostatnim czasie widać, że coraz lepiej zaczyna radzić sobie Puma, która znajduje się na 3 miejscu wśród sponsorów odzieży sportowej w europejskim futbolu. Niemcy w sezonie 2020/21 wydadzą na sponsoring techniczny 135 milionów euro, a połowa tej kwoty trafi do Manchesteru City. Na podium znajdują się też: Borussia Dortmund z 30 milionami euro i Marsylia z 17 milionami euro. Na dalszych miejscach, jeśli chodzi o firmy, znajdują się: New Balance, Umbro, Kappa, Joma, Macron oraz Under Armour.
Źródło: RealMadryt.pl
Następny artykuł